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MCI Paper Session 8 – Accessibility & Ethics

9. September 2020 @ 15:30 - 16:30

Diese Session wird live auf YouTube übertragen:
https://www.youtube.com/watch?v=uR5bixRI6z0


“But Where Would I even Start?” – Developing (Gender) Sensitivity in HCI Research and Practice

Sabrina Burtscher1, Katta Spiel1,2,3
1TU Wien, Wien, Austria; 2KU Leuven, Leuven, Belgium; 3Universität Wien, Wien, Austria

Funding bodies increasingly require researchers to address gender in their proposals — often framed around binary notions. With power structures emboldening inequality highly prevalent and persuasive in Western societies, these seep into current practices of Computer Science and Human Computer Interaction (HCI) research. Hence, developing an increased awareness of our societal responsibility towards equity can be challenging without an appropriate starting point. We present a close reading of literature discussing gender sensitivity in HCI research to provide practical guidance in the form of recommendations for the design, proposal, conduct and presentation of research. Our analysis provides a starting point for HCI students and interested researchers to explore questions and issues around gender and to identify how gender relates to their research. This sensitisation may aid them in further reflecting on how they might better serve marginalised populations through their work.


Design Guidelines for Micro Information Radiators to increase Seniors’ Safety in Urban Space

Laura Stojko, Julian Fietkau, Michael Koch
Universität der Bundeswehr München, Germany

Senior citizens face challenges during activities in urban space. To help and motivate them pursuing outside activities, we propose a network of micro information radiators to increase their feeling of safety. In this paper we first collect guidelines and relevant aspects for the design of micro information radiators. Then we summarize our own experiences from a project designing smart urban objects – particularly giving an overview of design guidelines for input and output interaction of micro information radiators.


Mitlernender Assistent für Senior*innen zur Erstellung von Beiträgen in einer Community Anwendung

Mandy Goram
Karlsruher Institut für Technologie (KIT), Germany

Partizipation und Teilhabe am gesellschaftlichen Leben sowie sozialer Austausch und gemeinsames Miteinander finden heutzutage häufig im Internet statt. Die Community App meinDorf55+ soll Senior*innen unterstützten die soziale Teilhabe zu stärken. Es hat sich gezeigt, dass Senior*innen Schwierigkeiten bei der Erstellung von Beiträgen haben. Kurze, inhaltsarme Texte und fehlende Informationen in den Beiträgen erschweren es Interessenten nach passenden Beiträgen zu suchen. Die Frage ist, wie die Senior*innen bei der Erstellung von Beiträgen, für die App, gezielt unterstützt werden können. Der Artikel beschreibt ein mitlernendes Assistenzsystem, das Senior*innen bei der Erfassung von Beiträgen unterstützen soll. Durch maschinelles Lernen werden Beiträge inhaltlich analysiert und Senior*innen gezielt auf wichtige noch fehlende Angaben im Text hingewiesen, um sie dazu zu animieren ihre Texte zu prüfen.


PrecRec: Supporting Older Adults Sharing Recipes

Gabriela Maria Tullius, Gamze Dogan
Hochschule Reutlingen, Germany

Due to decreased mobility or families living apart, older adults are especially vulnerable to the issue of social isolation. Literature suggests that technology can help to prevent this isolation. The present work addresses an approach to participate in society by sharing knowledge that is cherished. We propose the cooking recipe exchange application PrecRec for older adults to make them feel precious and valued. PrecRec has been developed and evaluated in an iterative process with eleven older adults. The results show that a broad perspective has to be taken into account when designing such systems.


Pilotuntersuchung einer visuellen Hörhilfe zur Unterstützung des räumlichen Hörens

Bennet Wilhelm
Hochschule Darmstadt, Deutschland

Räumliches Hören erlaubt es, Geräuschen eine Richtung und Entfernung relativ zu sich selbst zuzuordnen. Ein Verlust dieser Fähigkeit schränkt Betroffene oft stark ein. Aufgrund dessen haben Gebelein und Rapp eine visuelle Hörhilfe für die räumliche Hörfähigkeit entwickelt, welche gewissermaßen selbst räumlich hören kann und ihre Ergebnisse visuell darstellt. Die vorliegende Arbeit stellt ein Experiment zur Untersuchung der Effektivität dieser visuellen Hörhilfe vor. Dieses wird automatisiert mithilfe eines in C++ geschriebenen Programms durchgeführt. Der Versuchsaufbau verwendet mehrere im Raum verteilte Lautsprecher, um den Probanden Geräusche aus verschiedenen Richtungen vorzuspielen. Die Probanden zeigen daraufhin mit einem über Motion Capture erfassten Zeigestab in Richtung der vermuteten Position der Geräuschquelle. Das erlaubt es, die Differenz zwischen den Positionen der tatsächlichen Geräuschquelle, und jener von den Probanden angezeigten Geräuschquelle sehr präzise zu quantifizieren. Darüber hinaus diskutiert die vorliegende Arbeit die Ergebnisse eines ersten Pilotexperiments mit einer kleinen Zahl an Probanden. Nach diesen Ergebnissen scheinen räumlich höreingeschränkte Probanden von der Verwendung der Hörhilfe zu profitieren, während das räumliche Hörvermögen von uneingeschränkten Probanden kaum bis gar nicht beeinflusst wird.


Towards Inclusive External Communication of Autonomous Vehicles for Pedestrians with Vision Impairments

Mark Colley, Marcel Walch, Jan Gugenheimer, Ali Askari, Enrico Rukzio
Ulm University, Ulm, Germany

People with vision impairments (VIP) are among the most vulnerable road users in traffic. Autonomous vehicles are believed to reduce accidents but still demand some form of external communication signaling relevant information to pedestrians. Recent research on the design of vehicle-pedestrian communication (VPC) focuses strongly on concepts for a non-disabled population. Our work presents an inclusive user-centered design for VPC, beneficial for both vision impaired and seeing pedestrians. We conducted a workshop with VIP (N=6), discussing current issues in road traffic and comparing communication concepts proposed by literature. A thematic analysis unveiled two important themes: number of communicating vehicles and content (affecting duration). Subsequently, we investigated these in a second user study in virtual reality (N=33, 8 VIP) comparing the VPC between groups of abilities. We found that trust and understanding is enhanced and cognitive load reduced when all relevant vehicles communicate; high content messages also reduce cognitive load.


Age Differences in the Anticipated Acceptance of Egoistic vs. Altruistic Crash-Control-Algorithms in Automated Vehicles

Moritz Wischert-Zielke1, Klemens Weigl1,2, Marco Steinhauser1, Andreas Riener2
1Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt, Germany; 2Technische Hochschule Ingolstadt, Germany

This paper presents the results of an online questionnaire study (N = 97) which examined participants’ anticipated acceptance of crash-control-algorithms (CCAs, i.e., algorithms aimed at effecting certain ethical accident outcomes). Concerning a self-sacrifice trolley dilemma, participants displayed a specific age-dependent pattern, in which both younger (18 – 44 years) and older (65+ years) participants rated their acceptance for egoistic algorithms higher and for altruistic algorithms lower when compared to middle-aged participants (45 – 64 years).


Dynamic Indoor Navigation and Orientation System for People with Impairments

Julia Richter, Jeanine Lorenz, Maria Costantino, Verena Agathe Traubinger, Nico Tauchmann, Thomas Graichen, Ulrich Heinkel
Chemnitz University of Technology, Germany

Assistive technologies play an important role on the way to an inclusive society. At this point, mobile indoor navigation for persons with impairments is a task far from being solved. Existing studies mainly focus on outdoor navigation, are closed source and closed data or are aimed at one single target group only, and consequently represent isolated solutions.

Therefore, this study reports a design for an indoor navigation system for persons with different impairments, following the idea of open source and open data to facilitate a long-term and sustainable solution everyone can contribute to. The proposed system components are discussed, which include novel indoor mapping methodologies, user profile-specific indoor extensions for routing, navigation instructions and rendering, as well as an accurate technology for indoor positioning.

Both modularity of the proposed system as well as the design-for-all approach allow, for the first time, the general application of mobile navigation addressing a variety of impairments.


Mehrschichtige Interdependenz? Die Rolle von Assistenztechnologien im Arbeitsalltag Wissensarbeitender mit Sehbehinderung

Ioannis Kiossis, Markus Feufel, Frauke Mörike
Technische Universität Berlin, Germany

Wissensarbeit ist ohne Informations- und Kommunikationstechnologie unvorstellbar geworden. Assistenztechnologie (AT) soll blinden und sehbehinderten Wissensarbeitenden (theoretisch) den gleichen Zugang zu den vielen kollaborativen Anwendungen ermöglichen, die alle Kolleg*innen gemeinsam zur Erledigung der Arbeitsaufgaben nutzen. Basierend auf den Daten einer ethnografischen Studie, zeigt dieser Beitrag, dass der Arbeitsalltag Wissensarbeitender mit Sehbehinderung immer wieder von Hindernissen und Interdependenzen geprägt ist, bei denen AT eine entscheidende und vielschichtige Rolle zwischen Be- und Enthinderung spielt. Zudem zeigen wir auf, wie Interdependenz im Sinne des Modells von Bennett et al. (2018) mithilfe einer detaillierteren, zweistufigen Differenzierung der Komponente „Umwelt“ den analytischen Blickwinkel auf AT für den Bereich der Wissensarbeit schärfen kann.

Details

Datum:
9. September 2020
Zeit:
15:30 - 16:30
Veranstaltungskategorien:
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Webseite:
https://www.youtube.com/watch?v=uR5bixRI6z0